repcak8383 - G.. . Zdjęcie 122861


Bezprawne wykorzystanie Fotografii jest naruszeniem praw autorskich do niej przysługujących egzekwowanym na drodze sądowej.
repcak8383 - G.. . Zdjęcie 122861
Statystyki zdjęcia
Data publikacji:2014-06-30
Odsłon: 5867
Komentarzy: 15
Ocena: -
Liczba ferii:0
Analiz: 0
Ulubionych: 0
Kontra: 0
Publikacja w FB: NIE
 
Technika wykonania zdjęcia -
Format zdjęcia -
avatar_10020
repcak8383

G.


Kategoria zdjęcia:






 





avatar_10020
2014-06-30 03:57:27
repcak8383
Zgloś do moderacji
W zasadzie to mam kilka zdjec z tej sesji, o ktorych chcialbym pogadac. Bede wrzucal po dwa.

avatar_423
2014-06-30 11:04:17
dzikie_wino aff
Zgloś do moderacji
No tak... Co by nie powiedzieć, to zdjęcia w zbożu powinny być kolejną kategorią fotografii portretowej/aktowej. Zdjęcia na polach, czy to kukurydzy, czy żętych, czy zbóż wszelakich i traw wybujałych, goszczą w portfoliach fotografów od Mandżurii do Iowa. Coś nas ciągnie tam. Wtrącę, że w przypadku Krakusów, na pole ciągnie nas niejako z natury lengłydża gwarowego, ot wystarczy wyjść z domu. Mnie też, ów syndrom dotknął parokrotnie, dla wytrwałych znajdzie się kilka fot i w moim pf na ff. Nie zachęcam. To było dawno i nieprawda.

Wcale nierzadko, fotografie 'polowe' są całkiem niezłe, rzadziej dobre, promille z nich to kadry wybitne. Pominę w swoich rozważaniach te ostatnie.

Garść przykładów:

http://static.maxmodels.pl/photos/c/6/64/c664697e421eb98deea2216b65688c67_7487.jpg

http://static.maxmodels.pl/photos/f/3/7f/f37fc8b731008240e13d9d3a5efeb2dd_7487.jpg

http://static.maxmodels.pl/photos/9/8/5/985d7239f5f0355d8bc6354ffdbab92f.jpg

http://static.maxmodels.pl/photos/4/f/8/4f8a87c3779b97d9b202a242577b26e5.jpg

http://static.maxmodels.pl/photos/5/7/bc/57bc070d05aef1b36b6e1be8573550f2_18792.jpg

http://static.maxmodels.pl/photos/0/6/5d/065d85b308e7506a0b6662b38a07efb3_18792.jpg

Co by nie powiedzieć, o ile złej baletnicy przeszkadza nawet rąbek u spódnicy, o tyle dobremu fotografowi nie wadzi nawet miejscówka zbożowa. Szkodzi zbożowa kawa... ;P Fuj!

Nie będę przytaczał przedstawicieli większości zbożowych pstrków. Dla wstrząsu i pokazania przepaści dam pierwszego z brzegu:

http://www.fotografik.mazowsze.pl/f_galeria/patrycja/ad_8645_20090801.jpg

Biedna Patrycja...

W tym miejscu pozwolę sobie przerwać, aby wejść w interakcję z Tobą, Szanowny Autorze. Odejdźmy na razie od Twoich dwóch zdjęć. Powiedz mi, czym się różnią cytowane przeze mnie foty z grupy "nad kreską" od tej "pod kreską"? Jeśli chcesz mieć dobre przetarcie przed sierpniem ;) to (radzę) solidnie odrobić zadanie domowe.

Jak już sobie poczytam odpowiedź i będę syty, to postaram się odnieść Twoje wnioski do Twoich przykładów, napisać, co mi się podoba i wypunktować jakich zabiegów użyć, aby tego typu ujęcie trzymało się kupy.

Miłego!

C.D.N.
avatar_10020
2014-07-02 02:51:07
repcak8383
Zgloś do moderacji

Ok. Nie jest to latwe pytanie dla mnie. Patrze na te foty od dwoch dni, mam swoje przemyslenia ale wspolnego mianownika do wszystkich znalezc nie moge wiec bede narazie "glosno myslal". Z pierwszych i ogolnych wrazen fota pod kreska bardzo prosta i bezposrednia, troche nawet ordynarna. Nie ma w sobie tej subtelnsci, magii i klimatu co dobre foty. Foty nad kreska maja w sobie element niedopowiedzenia, o czyms sa, ktos na nich jest ale dopuszczaja mozliwosc dopisania hisorii - modeki patrza poza kadr, na cos lub na kogos, sa w interakcji z czyms lub kims lub ze sama soba. Fota pod kreska nie ma w sobie elementu niedopowiedzenia wiec nie mozna dopisac do niej historii. Na dobrych fotach modelki maja w sobie tajemnice. Na zlej focie modelka tajemncy w sobie nie ma. Fota pod kreska - postawa kobiety bardzo defensywna, skrzyzowane rece, przez co fota jest odpychajaca, a nie wciagajaca, jak foty nad kreska. Foty nad kreska - pole jest tlem do ukazania glownej postaci, fota pod kreska - wiadomo, ze fota zrobiona na polu.
Narazie tyle. Nie wiem, czy ma to jakis sens i czy w dobra strone ide. Dodam od siebie, ze absolutnie nie podoba mi sie fota nr.2 z kobieta z wiankiem rozy na plecach - nie rozumiem w czym tkwia walory tego zdjecia, fota zupelnie nie z mojej bajki. Najlepsze jest zdjecie czwarte, gdzie kobieta bawi sie swoja stopa.

avatar_423
2014-07-02 07:41:39
dzikie_wino aff
Zgloś do moderacji
Pomijając chwilowo warstwę semantyczną na której się skupiłeś...

Światło, światłocień, kontrast, kompozycja, kadr, separacja z tła, perspektywa. To co łączy przykładowe foty, wspólny mianownik, to warsztat ich twórców. Ucząc się analizy obrazu fotograficznego, z czasem, przestajemy oceniać foty na zasadzie podoba mi się / nie podoba, tylko możemy rzetelnie przypisać konkretne, obiektywne parametry, by na koniec stwierdzić: dobre, poprawne, wybitne, beznadziejne.

Najważniejsze: dzięki wszystkim zabiegom autorów, na tych poprawnych i dobrych fotach - wiemy o kim jest to zdjęcie. Temat/osoba gra w kadrze pierwsze skrzypce i w dodatku czyni to naturalnie i jest uchwycona we właściwym momencie.

Wracając do znaczeń, do treści. Masz rację pisząc o tym, że w linkowanych fotach z pierwszej puli jest coś więcej, możemy to wyczytać. Sam warsztat w oderwaniu od zawartości sprawdza się jedynie w kilku zdjęciach na tysiąc.

avatar_423
2014-07-02 07:42:46
dzikie_wino aff
Zgloś do moderacji
Tyle przy śniadaniu - jak dorwę się do kompa dopiszę ciąg dalszy
avatar_10020
2014-07-02 12:46:01
repcak8383
Zgloś do moderacji
To ja tez przy sniadaniu. Kompozycja, kadr, zaczynam rozumiec. Malo wiem o swietle, cieniach i swiatlocieniach, nie wiem jakie one maja byc zeby fota byla poprawna. Na moim zdjeciu nie ma swiatla, uznasz to za minus ale to akurat swiadomie zrobilem, to zdjecie zrobione w sloneczny dzien nie jest juz tym zdjeciem. Jest ono takie jak chcialem, szare i ponure z kobieta w bialej sukni na srodku. Jak mam zrobic zdjecie takie jak chce jesli lamie ono ogolnie przyjete normy?

avatar_423
2014-07-02 13:11:06
dzikie_wino aff
Zgloś do moderacji
Nie odnoszę się póki co do Twoich dwóch zdjęć. To na deser.

Światło nie jest tożsame ze słonecznym dniem. Światło w fotografii to sposób oświetlenia fotografowanej sceny. Żeby właściwie "obsłużyć" temat, trzeba znać/czuć zależność pomiędzy nastrojem a rodzajem oświetlenia.

Nie ma jakiejś złotej reguły, która by jednozdaniowo opisała całość problematyki. W związku z tym radzę przy każdej podpatrywanej focie, przypatrzeć się jakie środki zostały użyte aby temat (osoba) uwieczniony na zdjęciu był wyraźny.

"Jak mam zrobic zdjecie takie jak chce jesli lamie ono ogolnie przyjete normy?"

Zaczynanie od łamania norm nie jest drogą ogarnięcia fotografii, sztuki ogólniej. Najpierw warsztat, potem... warsztat. Następnie rzemiosło (ogólnie kojarzone z normami i zasadami), potem doskonalenie rzemiosła. A jak już się umie perfekcyjnie posługiwać narzędziami, to sobie można łamać, co się chce.

Słyszałem setki razy stwierdzenia, że "ja się nie wpisuję w kanony", że właśnie tak chciałem, że to było celowe. Żeby stworzyć malarstwo kubistyczne, Picasso najpierw doskonale musiał opanować podstawy, malował tak jak byśmy dziś określili zgodnie z ówczesnymi normami:

http://www.picasso.fineart24.pl/images/phocagallery/wczesne/thumbs/phoca_thumb_l_nauka_i_milosierdzie_i_1897.jpg.jpg

Dopiero połączenie warsztatu, talentu, błysku, pozwala kreować, wychodzić poza poprawność.


Co jest tematem Twojego zdjęcia?
avatar_10020
2014-07-03 01:36:42
repcak8383
Zgloś do moderacji
Nie wiem do konca bo ja do konca nie rozumiem czemu chce zrobic takie a nie inne zdjecie, robie to intuicyjnie raczej. Mam w glowie dziesiatki dziwacznych pomyslow na foty i niektore z ich realzuje. Pierwsza fota to nie portret. Gdzies pewnie widzialem podobne zdjecie wczesniej - chcialem pokazac raczej dziwny klimat i atmosfere, ktore zapamietalem patrzac na tamto zdjecie.

avatar_10020
2014-07-03 01:46:00
repcak8383
Zgloś do moderacji
Jak obiektywnie ocenic te elementy zdjecia, ktore wymieniles; swiatło, światłocień, kontrast, kompozycja, kadr, separacja z tła, perspektywa? Jakie sa obektywne kryteria? Z tego, co piszesz narazie wynika, ze kazda moja fota dobra lub zla jest dzielem czystego przypadku, gdyz nie panuje swiadomie nad wyzej wymienionymi elementami. Czemu oczywiscie nie zaprzeczam - tak w istocie jest.

avatar_423
2014-07-03 16:41:07
dzikie_wino aff
Zgloś do moderacji
Jeśli nie wiesz o czym są Twoje zdjęcia, to najwyższy czas nad tym popracować.

Linia horyzontu przechodząca przez głowę odbiera osobie w kadrze znacznie, poprzez nałożenie się z twarzą.

Kompozycja i kadr... Nie można mieć ciastka i zjeść ciastka. Albo jest to opowieść o niebie, albo o zbożu, albo o kobiecie w bieli. Niebo jest najmniej ważne (średnio wyszło), to należy się skoncentrować na tym co jest wiodące. Choćby: Kadr

Oczywiście moje kadrowanie nie czyni z tego od razu super zdjęcia. Natomiast wyprowadza kobietę z centrum (mała sylwetka w centrum kadru portretowego (pionowego) to strzał w stopę w zasadzie 99 na 100 przypadków.

Obiektywne kryteria? Każde działanie, które wprowadza lepiej oglądającego w Twój zamysł, jest obiektywnie dobre. Nie można powiedzieć, że zastosowanie kompozycji opartej na złotym podziale będzie obiektywnie zawsze dobrym rozwiązaniem. Ale można stwierdzić, że w konkretnym przypadku taki a taki zabieg jest uprawniony, jest dobry, jest lepszy, jest etc..

http://www.fotoferia.pl/portfolio/dzikie_wino/photo/29986 - niechętnie przywołuję własną fotę, ale biję się w piersi, że w szczytnym celu.

Możesz mi wypisać w punktach

1) O czym jest to zdjęcie? Nie pytam o temat, który ja nadałem...

2) Jakich zabiegów warsztatowych dokonał autor (czyli ja) aby uwypuklić temat (osobę w tym wypadku)?

3) Co zrobił autor, żeby uprościć fotografię?
avatar_10020
2014-07-04 15:19:58
repcak8383
Zgloś do moderacji
1) O nagiej kobiecie stojacej w polu
2) Umiescil osobe w mocnych punktach fotografii
3) Zawezil kadr, prawie polowe zdjecia wypelnia kobieta, malo miejsca na focie poswiecone zostalo temu, zeby zasugerowac tylko, gdzie wszystko sie dzieje

avatar_10020
2014-07-04 15:23:06
repcak8383
Zgloś do moderacji
Chyba znalazlem zdjecie, ktore mnie zainspirowalo http://www.artlimited.net/image/en/500110
rozni sie ono od mojego znacznie

avatar_10020
2014-07-07 03:44:40
repcak8383
Zgloś do moderacji
Tak przy okazji, znam serie z ktorej jest ta fota http://static.maxmodels.pl/photos/0/6/5d/065d85b308e7506a0b6662b38a07efb3_18792.jpg, chcialem o tworczosci autora tego zdjecia kiedys pogadac, bardzo inspirujaca ona jest, a foty niesamowite, mozna parzec i patrzec - takie wlasnie kiedys chcialbym robic.

avatar_423
2014-07-10 20:58:51
dzikie_wino aff
Zgloś do moderacji
Nakłaniałbym do spojrzenia na zdjęcia Madcoya, poznania jego warsztatu (z grubsza na ile to możliwe), przeanalizowania co się da...

Każdorazowo gdy na drodze spotykamy Mistrza, którego prace nas zachwycają, lepiej jest poznać jego drogę do tego co teraz robi, niż chcieć robić takie zdjęcia jak on. Nasze zdjęcia tkwią w nas, tylko trzeba to umieć z siebie wydłubać. I właśnie w tym mogę pomóc.
avatar_10020
2014-07-11 17:05:40
repcak8383
Zgloś do moderacji
Powalajaca prostota, naturalnosc, na zdjeciu jest tylko to, co ma byc, zadnych zbednych elementow, w kadrze malo bo tylko (az) glowny temat bez dodatkowych udziwnien i bajerow, bardzo mi zapadly w pamiec te foty. Z warsztatu wiem tylko tyle, ze blenda i sredni format kiev88, ktory fajnie mu wydobywa postac z tla bo reszte rozmywa. Biografii nie znalazlem, a Pan Madcoy nie wyglada na wylewnego w opowadaniu o sobie.

Dobrze odpowiedzialem na pytania?